Wednesday, March 20, 2013

INSIDE MALAYSIA'S SHADOW STATE

Di sebalik bayang-bayang sebuah negeri di Malaysia. Memang kantoi besar-besaran punya. Saksikanlah sendiri video rakaman penyiasatan hasil penyamaran wartawan asing menjadi pelabur dan cuba membuka perniagaan di Sarawak. Rilek dulu tengok sendiri video ni dan jangan terkejut. Video ini tidak akan muncul di Buletin Utama atau dilaporkan di dalam Utusan Malaysia. Inikah masa depan negara kita?


Selama lebih tiga puluh tahun, Sarawak telah ditadbir oleh Ketua Menteri Abdul Taib Mahmud, yang mengawal semua klasifikasi tanah, perhutanan dan lesen perladangan di negeri ini.Di bawah kepimpinan beliau, Sarawak telah mengalami beberapa kadar paling sengit pembalakan dilihat di mana-mana di dunia. Negeri kini mempunyai kurang daripada lima peratus daripada hutan kiri dalam keadaan yang bersih, tidak terjejas oleh pembalakan atau perladangan dan terus mengeksport lebih banyak balak tropika daripada Amerika Selatan dan Afrika digabungkan.

Filem ini mendedahkan buat kali pertama instrumen yang digunakan oleh keluarga Taib pemerintah dan peguam untuk rok undang-undang dan cukai Malaysia. Ia menunjukkan bagaimana mereka krim off keuntungan besar pada perbelanjaan orang asli, dan menyembunyikan wang kotor mereka di Singapura. Taib dan peguam tempatan kita mendekati menafikan dakwaan rasuah Global Witness. Satu ringkasan jawapan mereka dimasukkan pada akhir filem.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...